Monday, 6 January 2014

galette des rois




One of the French tradition is to eat Galette des Rois (King's Cake) on the first Sunday of January. There is a "fève" to collection in it and the one who's got it wears the crown. He can then choose his Queen (or vice versa) if there are more than one crown. I've been doing this tradition since I'm very little but usually when you're a kid the youngest (or the oldest?) goes under the table and names who has which slice. It's pretty funny! As my father is a Chef, he makes his own (with loads of vanilla, yummy!) but for today I went to Paris and bought one to respect the tradition and have a fève. It was also the occasion to try something else! 
The traditional one is made of frangipane (almond powder with butter yum yum) but I tried the famous Ispahan (rose almond cream, raspberries and lychees) version of the Galette from Pierre Hermé (they also had one with riz au lait and caramel). It was good but I was quite disappointed that the raspberries were a little bit acid. Otherwise that was quite a good experience! The traditional one remains the best though! (Big Maison such as Pierre Hermé HAVE the traditional one so don't hesitate). 
Last year I tried the original version from Angelina (yum yum) although their speciality is chocolate and chestnut cream (a must try as I love chestnut cream!). And maybe next year Ladurée's? This year they had the traditional one and a coconut, passion and chocolate one for the ones who crave to discover new tastes and original experience (I'm so open minded I always like to discover new stuff and the unknown). Oh and I almost forgot.. for a total chocolate Galette, go to Maison du Chocolat!

Une des traditions Françaises, comme vous le savez est de manger la Galette des Rois le premier Dimanche de Janvier! En temps général, mon père, qui est Chef la fait mais j'aime toujours en acheter une pour avoir la fève bien entendu :) Je ne sais plus qui devait se mettre sous la table, la plus jeune ou la plus âgées des personnes? En tout cas, ceci date de la tradition de mon enfance alors c'est vrai qu'on ne le fait plus trop. Mon père fera donc sa Galette un peu plus tard mais en attendant j'ai décidé d'acheter la version Ispahan (crème d'amande à la rose, framboises et litchis) de la Galette des Rois de Pierre Hermé (il y avait également riz au lait et caramel) pour quand même la manger le jour J. Le goût était bon selon moi car j'aime les choses fruitées mais j'ai trouvé dommage que l'acidité des framboises ait prit le dessus. On sentait bien la rose mais un peu moins le goût de la pâte. Ceci dit se fut une bonne expérience gustative! Je préfère tout de même la classique hehe! 
Mais ne vous en faites pas, si vous ne voulez pas vous engager dans la symphonie des papilles (moi j'adore découvrir et m'ouvrir a tout ce qui est nouveau/original), les grandes maisons font néanmoins les Galettes traditionnelles. L'an dernier nous avons prit la traditionnelle chez Angelina (miam miam) mais leur spécialité est la Galette choco-marron (à goûter, j'adore la crème de marron! J'en ai même acheté une...). J'ai aussi hâte de gouter celle de Ladurée (traditionnelle ou noix de coco, passion et éclats de chocolat pour 2014) ainsi que celle de la Maison du Chocolat en tout chocolat!

Shot from today's promenade in Paris, after finding the Galette.

Photo après ma petite promenade dans Paris pour trouver la Galette du jour J.

No comments:

Post a Comment